Wednesday, July 6, 2011

{6} Bersyukurlah selagi nikmat kau peroleh

Sabda Rasulullah s.a.w pula, " Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)



Semua orang tak lari dari perasaan mengeluh.Mnegeluh sbb jalan jem,mengeluh sbb penat,mengeluh sbb xdapat apa yang dihajati dan sebagainya.Tp ingatlah ye, Allah tidak akan timpakan seseorang manusia itu musibah jika hambaNya itu tidak dapat menanggungnya..Be positive. Setiap masalah dan musibah ,ada penyelesaian dan hikmah disebaliknya.Kt sebagai hambanya mestilah redha dengan apa yang diberikan kepada kt.Redha xsemestinya berputus asa.Tp kt harus bersangka baik.Mungkin musibah yang diturunkan untuk menyucikan hati kt,menjadikan kt hambaNya yang beriman.Ataupun mungkin Allah hendak memberi kt 'sesuatu' yang lebih bernilai dari apa yang kt hilang itu.

Sebagai contoh, aku ada bc kat blog seseorg ni.Dia kehilangan anak bongsunya tahun lepas yang berusia 3 tahun akibat salah diagnosis oleh doktor.Sedih sungguh rasanya kehilangan orang yg kita sayangi.Maybe kt akan bersangka itu salah doktor.Kalu doktor tak salah diagnosis,maybe nyawa baby tu still panajng.Nauzubillah,xbaik mcm tu. Sedih mmg sedih, tp kt jangan sesekali salahkan Qada' dan Qadar Allah. Ibu itu sungguh tabah.sedih,merintih mmglakan.Tp alhamdulillah, skang ibu itu sudah mengandung lagi.dan tak lama lagi dah nak bersalin. 

Alhamdulillah (◠‿◠)




Footnote:  Ingatan ini buat diri sendiri dan juga org2 sekeliling yg saya sayang.

No comments: